У багатьох людей слово «газ» викликає почуття небезпеки. Спробуємо розібратися, наскільки небезпечною є експлуатація переобладнаного автомобіля. Варто відразу відзначити, що переобладнання та обслуговування ГБО повинні проводитися тільки висококваліфікованим персоналом у спеціалізованих сервісних центрах. Не намагайтеся робити це самостійно, навіть якщо Ви знаєте весь процес інсталяції або обслуговування. Не піддавайте ризику своє життя і життя оточуючих!
Згідно зі статистикою, найбільш часто в автовласників виникають проблеми з ГБО після доопрацювання або обслуговування «народними умільцями». Також у Вас можуть з'явитися неприємності, якщо Ви не будете дотримуватися рекомендацій по проходженню сервісного обслуговування. В першу чергу, це пов'язано з низькою якістю палива, яке призводить до швидкого виходу з ладу всіх фільтруючих елементів і, як наслідок, послабленню подачі газу.
Отже, з якими запереченнями та контраргументами від супротивників ГБО доводиться зустрічатися найчастіше ? «Газовий балон у багажному відділенні може вибухнути, спалахнути і т.п.». Наскільки серйозними є ці побоювання? Розглянемо по черзі різні випадки.
Яка ймовірність вибуху балона в разі аварії, тобто зовнішнього механічного впливу?
Балони для пропан-бутану поділяються на два види – циліндричні та тороїдальні. Циліндричний балон має форму циліндра і може бути встановлений всередині автомобіля. Тороїдальний балон - для зберігання зрідженого нафтового газу має форму тора, звідси й назва. Тороїдальні балони поділяються на внутрішні та зовнішні, тобто для встановлення всередині (як правило, під запаску) або зовні автомобіля. Нормативний тиск у газовому балоні становить 16 атмосфер, але він здатний витримувати навантаження, що в 3-4 рази перевищують стандартні. Газовий балон виготовляється з високолегованої сталі з товщиною стінок до 3 мм, він набагато міцніший в порівнянні з бензобаком, який подібний консервній банці. Виробники ГБО неодноразово проводили технічні експертизи автомобілів після ДТП. Практично завжди балон залишається в цілості й схоронності, тобто він здатний витримувати дуже значні механічні впливи і при цьому не втрачати своїх якостей.
Яка ймовірність займання газу та подальшого вибуху балону?
Варто зазначити, що на кожен балон встановлюється мультиклапан – необхідна запірна арматура. Він монтується безпосередньо на горловину балону і об'єднує в собі запірно-запобіжні функції - тобто служить для заправки балона; обладнується спеціальним швидкісним клапаном, який здатний закрити надходження палива в магістраль, якщо вона буде обірвана; і також, обладнується датчиком рівня палива, який надає можливість візуального контролю рівня палива. Сучасні мультиклапани стандарту R67-01, клас А, обладнуються не тільки вищевказаними елементами, але й аварійними клапанами, призначеними для скидання надлишкового тиску, з межею спрацьовування 27 бар і аварійним протипожежним плавким запобіжником, який почне стравлювати газ у випадку нагрівання балону до 120 ± 10 ° C. Сукупність цих запобіжних пристроїв дозволяє контролювати фактори, які могли б призвести до вибуху. Вагомим доказом достовірності усього вищесказаного є фотографія. З якої зрозуміло, що після пожежі, все вигоріло майже вщент, але балон залишився неушкодженим.
Окремо потрібно згадати «винахідників», які демонтують відсікач з мультиклапана. Цей елемент відповідає за заправку балона зрідженим газом приблизно до 80 відсотків. На заправній станції, під час заправки напевно багато хто з Вас чули гучне тріскотіння, після якого заправник підходить до автомобіля і виймає заправний пістолет. Це і є, власне, процес відсікання або інформування про те, що балон заправлений. Навіщо це робиться? Тиск парів пропан-бутану збільшується по мірі зростання температури. Парова подушка в 20% від обсягу балону дозволяє компенсувати в ньому тиск при нагріванні, тобто кількість газу, яка збільшується одночасно із зростанням температури навколишнього середовища, не викликає в цьому разі в балоні небезпечного збільшення тиску. Не демонтуйте відсікач самовільно і не дозволяйте це зробити іншим. Пам'ятайте , що це є Ваша безпека та оточуючих Вас людей!
Зріджений газ не має кольору і запаху. Щоб людина змогла своєчасно визначити наявність витоків газу, в нього спеціально додають речовини з неприємним запахом - одоранти. Для пропан-бутану переважно використовується етилмеркаптан (C2H5SH). У разі виявлення витоку газу, водій повинен правильно відреагувати, тобто необхідно провітрити салон транспортного засобу і при повторній появі характерного запаху переключити автомобіль на бензин до з’ясування причин та їх усунення у спеціалізованому сервісному центрі.
Варто відзначити, що в газоподібному стані пропан-бутан важче за повітря в 1,5-2,1 рази. У разі витоку він буде накопичуватися в нішах, заглибленнях або збиратися на підлозі, що ускладнює процес очищення від нього. Якщо розглядати межі займання у відсотках від обсягу, пропан-бутан має більш високий відсоток займання. Іншими словами, пожежонебезпечність парів бензину вище, ніж парів пропан-бутану. Резюмуючи все вищесказане, можна зробити висновок, що газобалонне обладнання є на порядок безпечнішим ніж бензинове та дизельне устаткування! Як і для будь-якого іншого обладнання, при використанні ГБО автовласник повинен ознайомитися з правилами експлуатації, зазначеними виробником обладнання, і неухильно їх дотримуватися. У цьому випадку Ви будете безпроблемно експлуатувати ГБО, отримуючи при цьому економічний зиск і вносити свій внесок у поліпшення стану навколишнього середовища.